Jak powiedzieć dziecku o śmierci bliskiej osoby?









Jak powiedzieć dziecku o śmierci bliskiej osoby? Pułapki, których należy unikać w komunikacji:
- Mówienie wszystkiego.
- Nie pozwalać na ciszę.
- Skupienie się na własnych emocjach i planach.
- Podawanie zbyt wielu szczegółów medycznych.
- Używanie eufemizmów takich jak „poszedł spać” lub „w górze na niebie”.
Niemowlęta/małe dzieci:
- Reakcja na żal – drażliwość, reagowanie na emocje osób dorosłych i opiekunów
- Objawy niepokoju – regresja, zmiany w nawykach żywieniowych lub snu
- Możliwe interwencje – przywrócenie rutyny, zapewnienie komfortu, dotyku, przytulania niemowlęcia lub małego dziecka
Przedszkolaki (w wieku 3-5 lat)
- Reakcja żałoby – może zadawać pytania o śmierć wielokrotnie, może odtwarzać śmierć poprzez zabawę
- Objawy niepokoju – regresja, moczenie nocne, lęk separacyjny, zaburzenia snu
- Możliwe interwencje – odpowiadaj szczerze na pytania, używaj odpowiedniego języka, aby wyjaśnić śmierć, bierz udział w „zabawach o śmierci” z dziećmi, pomocne będą bajki, audycje, słuchowiska terapeutyczne. Na końcu publikacji podepnę kilka propozycji.
Wiek szkolny (6-9)
- Reakcja żałoby – może nastąpić regres emocjonalny lub behawioralny, agresywne zachowanie (szczególnie u chłopców), może wystąpić ciekawość śmierci i jej przyczyn
- Oznaki niepokoju – regresja, koszmary, brutalne gry, próby wcielenia się w rolę osoby, która zmarła
- Możliwe interwencje – daj dziecku możliwość uczestniczenia w zajęciach związanych z tworzeniem wspomnień, dziel się historiami o zmarłych osobach, modeluj odpowiednie reakcje na żałobę, bajki, audycje, słuchowiska terapeutyczne.
Przedpokwitaniowy (9-12)
- Reakcja żałoby – ostateczność śmierci wywołuje niepokój, strach przed śmiercią innych osób, które się kocha, chęć poznania szczegółów dotyczących tego, jak doszło do śmierci
- Objawy niepokoju – regres, problemy w szkole, wycofanie się z kontaktów z przyjaciółmi, ekstremalna utrata lub przyrost masy ciała, myśli samobójcze
- Możliwe interwencje – zaoferuj konstruktywne alternatywy „odreagowania”, takie jak sport lub ćwiczenia, podaj jak najwięcej faktycznych informacji dotyczących śmierci, bajki, audycje, słuchowiska terapeutyczne.
Młodzież (od 12 lat)
- Reakcja żalu – może wyrażać się w formie akcji, może wyrażać sprzeciw, bunt, że „życie nie jest sprawiedliwe”, może preferować omawianie uczuć ze znajomymi,
- Oznaki niepokoju – intensywny gniew lub poczucie winy, słabe wyniki w nauce, długotrwałe wycofanie się z kontaktów z przyjaciółmi, sprzeciw/bunt
- Możliwe interwencje – szczere i empatyczne dzielenie się własnymi doświadczeniami związanymi ze stratą, eksplorowanie z nimi przekonań religijnych/duchowych, terapia, coaching

Książki
Webinar Natuli. pl : Śmierć oczami dziecka: jak rozmawiać z dziećmi o śmierci i wspierać w procesie żałoby?
Przykład bajki terapeutycznej: „MOC, KTÓRA TKWI W PAMIĘCI”. Na smutek po stracie

Wspierając Cię w organizacji świeckiego pogrzebu i żałobie, pomagam odtworzyć ciepłą opowieść o osobie zmarłej, rozmawiamy o ulubionej muzyce, hobby, dobrych wspomnieniach, drobiazgach, które staną się w ten dzień najważniejsze.
- Mail: biuro@pogrzeb-swiecki.pl
- Telefon: +48 451 688 008
Sesje, które prowadzę to także rozmowy z osobami pogrążonymi w żałobie.
Wiele z nich, opisując śmierć bliskiej osoby mówi o zagubieniu, pustce. Nagle muszą wiedzieć jak wszystko zorganizować, czym się najpierw zająć. Nie tak miało być, ukochana osoba, którą stracili chciałaby inaczej ale nie mieli do tego zupełnie głowy. Targa nimi poczucie winy, że być może za mało się postarali. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym trudnym okresie, zapraszam Cię na coaching żałoby.